Intertekstuaalisuus Sibeliuksella

INTERTEKSTUAALISUUDEN ASTEET

1. satunnainen yhdenmukaisuus (coincidence)/tyylimaneerit/yhteisvarasto

-muistuttavuus on yleinen tyyli, aikakausi- tai lajipiirre, jollaisen löytää helposti monenkin teoksen välille; tästä on kyse, jos ei ole olemassa mitään dokumentaatiota erityisestä suhteesta
-klassisen ajan teosten kolmisointu- ja asteikkoyhteydet
-Mozartin Bastien und Bastienne -alkusoiton ja Beethovenin Eroica-sinfonian alkujen kolmisointiyhteys
-toisaalta voi olla toistuva tyylipiirre, tyylikonstantti: Mozartin sinfonian 40 finaalin ja c-molli-pianosonaatin avausteemat; Beethoven I pianosonaatin alun ja I sinfonian 1. osan nopean vaiheen ”Mannheimin raketti” -yhteys

2. samankaltaisuus/muistuttavuus (similarity/resemblance)

-satunnainen, assosiaation aiheuttava piirre; ”tämän olen kuullut ennenkin”/”tässä on jotain tuttua” -ominaisuus
Se’n har jag ej frågat mera & ”Kullervon valitus”
-Saint-Saëns’in Kalmantanssi ja Sibban Valse triste
-Chaussonin Viviane & Sibeliuksen Satu; Tsaikovskin Voivodi & Sibeliuksen monet teokset
-Massenet: El Cid, Catalane & Sibeliuksen Satu
-Massenet: Suite III, scène 3, Macbeth & Sibeliuksen III sinfonian finaalin ”rukousaihe”
-Sibeliuksen I sinfonia ja Borodinin I sinfonia
-Tristan-soinnun käyttö erinäisillä säveltäjillä Wagnerin jälkeen
Kullervo II osa/Janácekin Kuolleesta talosta

3. vihje (alluusio)

-kutsuu esiin jonkin muun teoksen oivalluksen kautta; edellyttää usein refleksiota kuulijan puolelta
-Sibeliuksen IV sinfonian alku ja ”risti-aiheen” esiintymiset historiassa, esim. Lisztillä
-III sinfonia/2.osa & Soi kiitokseksi Luojan
-Sibeliuksen I sinfonia ja Tsaikovskin Manfredin loput
-Sibeliuksen III sinfonian hitaan osan ja In memoriamin pääaiheet
Kuullos pyhä vala & Sibeliuksen II sinfonian scherzo
-Sibeliuksen 4. sinfonian/4. osa & Historialliset kuvat I, All’ Overtura

4. viittaus (referenssi)

-jotain, joka viittaa yhteyteen jonkin elementin tasolla
-soitinväri, soittimen käyttö: Tuonelan jousen sekä Berliozin Fantastinen sinfonia & Faustin tuomio/Wagnerin Tristanin III näytös/Franckin sinfonian 2. osa
-ylipäätään soittimet romantiikassa: sellojen intohimoinen cantilena 1800-luvun oopperoissa ja orkesteriteoksissa; harppu taivaallisen tai bardi-yhteyden merkkinä: käyrätorvi jalona, ”romanttisena” metsä- ja idyllisoittimena
-Sibeliuksen IV sinfonian/3. osa ja Voces intimaen 3. osa (sama toistuva rytmikuvio): ajallinen ja ajatuksellinen yhteys
Voces intimiae -kvartetossa Sibelius viittaa 1) Lemminkäisen kotiinpaluuseen, 2) Fuugaan Martin Wegeliukselle (1889), 3) a-molli-alkusoittoon (1902)
-kellopeli Sibeliuksella (IV sinfonia, Aallottaret) yhdistyy Debussyn La Merin 3. osaan, Aaltojen leikkiä

5. muistuma (reminiscence)

-d’Indy: Jour d’été à la montagne. Kesäpäivä vuoristossa (1905–06; pain. 1906), 1. osan, Aamunkoitto (Aurore), teeman ja Sibeliuksen IV sinfonian 3. osan valtateeman yhteys

6. sitaatti (quotation)

-teos- tai tyylisitaatti, joka jää ”irralliseksi”, mutta tuottaa merkityksiä
-teossitaatti: Valse triste ja VII sinfonian loppu
-tyylisitaatti: wieninvalssi-sitaatti Sibeliuksen IV sinfonian 2. osassa
-aihesitaatti: ”kuolemanhyppy-aihe” Beethovenin Fidelio, Straussin Till Eulenspiegel, Sibeliuksen IV:n finaali, Skrjabinin Ekstaasin runoelma
Dies irae -aihe eri säveltäjillä Mendelssohnista Rahmaninoviin
-koraali- ja Palestrina-tyylisitaatit/topokset
-Schubert-tyylisitaatti: Sibeliuksen laulu Der Wanderer und der Bach op. 72/5
-Pedri Shemeikka -sitaatti Karelia-musiikin Tableau I:ssä, Karjalainen koti
-Tuuli se taivutti koivun larvaa & Syvä iskumme on

7. vaikutus (influence)

-tyyli- tai säveltäjävaikutus
-tyylivaikutus: ”Palestrina-tyyli” ja Sibeliuksen VI sinfonia
-Sibeliuksen Es-duuri-kvarteton (1885) yhteys Bellman-tyyliin
-Griegin vaikutus Sibeliuksen varhaistuotantoon: mm. Sibeliuksen F-duuri-viulusonaatti
-Brucknerin vaikutus Kullervoon ja Satuun (1. versio 1893)
-Lisztin ja Wagnerin vaikutus Skogsråetiin ja Lemminkäis-legendoihin
Parsifal ja Sibeliuksen IV sinfonia
-Tšaikovskin vaikutus Sibeliuksen I sinfoniaan
-R. Straussin vaikutus Pohjolan tyttäreen
-Mahlerin V sinfonian avausosan vaikutus Sibeliuksen In memoriamiin
-Debussyn vaikutus Aallottareiden Yale-versioon & Dryadiin

8. laina (borrowing)

-tietoinen laina, joka on integroitu osaksi uutta kudosta tai ”sävelletty uudelleen”
-Brahmsin yhteydet Beethoveniin, Schubertiin, Chopiniin, Schumanniin
-Sibeliuksen Kyläkirkon ja Andante festivon yhteydet
-Sibeliuksen Laulu Lemminkäiselle ja Lemminkäinen palaa kotitienoille 1. versio
-kansanlaulusitaatit (Epäilevälle; Tuomi on virran rannalla) vaskiseptetissä JS 25
Historiallinen sarja II & sinfonia III/Pohjolan tytär
-kantaatti 1894

9. versio/sovitus

-saman teoksen eri versiot sovituksena tai muokkauksena
-lievempi menettely, jos pelkkä, suoraviivainen sovitus: kuorolaulujen eri kokoonpanoille tehdyt versiot
-vahvempi menettely, jos sisältää muokkausta, ”parantamista”: Satu, Lemminkäinen, viulukonsertto, V sinfonia

10. kollaasi (collage)

-on tyypillistä quodlibet-teoksissa
-Straussin orkesteriteokset (Heldenleben), Berio, Zimmermann

11. mukaelma (parafraasi)

-olemassaolevan aineiston vapaa käyttö
-Thalbergin, Lisztin ym. oopperaparafraasit

12. parodia

-uuden teoksen perustuminen vapaasti jonkin muun tai useiden teosten hyväksikäyttöön
-barokin ja klassismin ooppera, pasticciot (piirakat): Handel, Bach etc.
-Offenbachin ja J. Straussin harjoittama vakavien oopperoiden ironinen tai iloitteleva hyväksikäyttö ja lainaaminen

13. jäljittely (imitaatio & emulaatio)

-tietoinen jonkin mallin käyttö, hommage, ”paremmaksi paneminen”
-renessanssisäveltäjien normaali-tekniikka
-Brahmsin I pianokonserton 1. osa & Mozartin d-molli-pianokonserton 1. osa
-Pedri Shemeikka -melodiajäljittely (Tulen synty) Drömmen-laulussa op.13/5
Kullervon 2. osan avausteeman ja Tapiolan valtateeman Larin Paraske -yhteydet

14. kierrätys/uusiokäyttö

-Sibelius: B-duuri-kvarteton scherzo ja Presto jousiorkesterille
Svartsjukans nätter: impromptut op. 5, nrot 5–6
Andante festivo jousikvartetille ja -orkesterille
Rakastava-kuorosarjan eri versiot, etenkin jousiorkesterille
-Sibelius: Norden & Humoresque VI
Intrada & Myrsky-sarjan Prospero
-VI sinfonia/1. osa & Terve kuu
Minnelied & VI sinfonia

15. hommage

-Ravelin Couperinin hautamuistomerkki

16. pastissi, tyyli- tai genre-imitaatio

-Sibeliuksella mm. Autrefois, monet pianokappaleet

17. plagiaatti/”varkaus”

-jonkin mittavan elementin, rakenteen, hyödyntäminen uuden teoksen pohjana ilman että musiikin tai taiteiden historiassa asiaa olisi millään tavoin syytä kriminalisoida
-Chopinin cis-molli-impromptu ja Beethovenin ”Kuutamosonaatti”
-Sibeliuksen laulu Fåfäng önskan op. 61/7 & Chopinin ”Vallankumousetydi”

YHTEINEN VARASTO

-Beethovenin ”Kreutzer-sonaatti” & Sibeliuksen viulusonatiini

EPÄALLUUSIO

JUHANI ALESARO

-Sibeliuksen VI:n loppu & viulukonserton hitaan osan alku & I sinfonian finaalin johdanto
-Sibeliuksen II sinfonian Scherzon ”Kullos pyhä vala” -sitaatti ja Beethovenin As-duuri-sonaatin op. 26 ensiosan bassoaihe, t. 17–20

RISTO VÄISÄNEN

-Offenbachin Can-can, Marseljeesi, Sibeliuksen V sinfonian alku
-Respighin Rooman juhlat: kalevalainen sävelmä
-Liszt: Kristus-oratorion alku & VI sinfonia
Aallottarien loppu & Bruckner
-”Oi katso Suomi sinun päiväs koittaa” & ”Oi maamme Suomi synnyinmaa” & kroatialainen sävelmä

Mainokset
Kategoria(t): Uncategorized. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s